Povijest se ne ponavlja, ona se rimuje: Prije 21 godinu Talijani se bunili jer se cijene zaokružuju zbog eura

Primjer legaliziranog porasta cijena državnih usluga slijedila je trgovačka mreža koja je iskoristila postupak zaokruživanja kao sredstvo povećanja cijena

Image by JEROME CLARYSSE from Pixabay

“Prvi dani u Eurolandu” – naslov je članka na prvoj stranici Glasa Istre objavljenog na današnji dan 2002. godine, a koji bi se, prema opisu tadašnje situacije u Italiji, idealno uklopio i danas u novinama, prikazujući aktualnu prilagodbu Hrvata na euro.

Naime, prije točno dvadeset godina u Italiji je uveden euro kao nova valuta koja je zamijenila liru, a Talijani tu promjenu nisu baš najbolje prihvatili, kako je u svom izvještaju opisao tadašnji dopisnik Glasa Istre iz Trsta Elio Velan.

Kineski novčanici za kovanice

Uz brojne probleme s kovanicama, uspostava euro-sustava potvrdila je nagađanja i predviđanja o poskupljenju gotovo svih proizvoda i usluga. Karta za gradski autobus prema novom cjeniku koštala je 80 centi, što je prema tadašnjoj konverziji značilo da je poskupjela s 1.500 na 1.550 lira. Brojni su primjeri poskupljenja bili i u ugostiteljstvu. Topli punč u tršćanskom kafiću koji je do 31. prosinca koštao 3.500 lira nakon uvođenja nove valute koštao je 1,85 eura, odnosno 3.582 lire. Na pitanje našeg dopisnika zašto je topli punč poskupio, gostioničar je odvratio: “Ne radi se o poskupljenju, već o zaokruživanju!”

Primjer legaliziranog porasta cijena državnih usluga slijedila je trgovačka mreža koja je iskoristila postupak zaokruživanja kao sredstvo povećanja cijena gotovo svih proizvoda. Tršćanski list Il Piccolo objavio je tada članak u kojem hvali kupce iz Hrvatske i Slovenije, koji su se “izvanredno prilagodili novoj zajedničkoj europskoj valuti za razliku od domicilnog stanovništva koje se još nije odlučilo napustiti staru liru i muku muči sa stotinkama”.

Pisalo se i da su ministri talijanske desničarske vlade ismijavali novu valutu, no ono što je prosječne državljane nove Europe tih dana okupiralo bio je problem očitog pada standarda. Naime, cijene proizvoda i usluga su rasle, a mjesečna osobna primanja ostala su ista. Građani diljem Italije pitali su se i zašto je država povisila cijene željezničkih usluga ili kupona za razne igre na sreću, ali odgovora nije bilo. Žlica u med upala je Kinezima, vlasnicima tršćanskih dućana u blizini Ponterossa koji su uvođenje nove valute iskoristili za prodaju posebnih euro-novčanika za 2,30 eura.


Detaljnije na stranicama Glasa Istre.

SOURCEBild.ba
Previous articleUzrok nesreće se istražuje: Kamion se zabio u ožalošćene ljude na krematoriju, poginulo 17 ljudi, više od 20 ozlijeđenih
Next articleVelike priče su najbolje, a ova je takva: Ispovijest osobe koja je posvojila djecu u DR Kongu
Pretplati se
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments